Transporto įmonės turi savo atsakomybės draudimą, apsaugantį vežėją. Tačiau kliento krovinį šis draudimas ne visiškai apsaugo.
Transporto įmonės turi savo atsakomybės draudimą, apsaugantį vežėją. Tačiau kliento krovinį šis draudimas ne visiškai apsaugo.
Pagrindinis skirtumas tarp vežėjo civilinės atsakomybės draudimo už prarastą, sugandintą krovinį ir tarp krovinių draudimo (krovinių draudimas tai turtinis draudimas)yra vežėjo atsakomybės sąlygos ir ribota atsakomybė už krovinio praradimą ar sugadinimą.
Esant vežimo santykiams tarp vežėjo ir siuntėjo, vežėjo atsakomybė kyla tik CMR konvencijoje numatytais atvejais. Vežėjas tampa atsakingas už jam patikėto gabenamo krovinio sugadinimą, praradimą tik jei yra įrodomos aplinkybės, patvirtinančios vežėjo kaltę. Kai kuriais atvejais vežėjas yra atleidžiamas nuo atsakomybės – dėl aplinkybių, nepriklausančių nuo vežėjo veiksmų, pavyzdžiui, jei krovinys sugadintas, prarastas dėl kroviniu disponuojančio asmens netinkamų veiksmų ir aplaidumo, dėl paslėptų krovinio defektų arba dėl aplinkybių, kurių vežėjas negalėjo išvengti, o pasekmėms negalėjo užkirsti kelio ir kt. (CMR konvencija, 17.2 p.). tačiau nereikėtų pamiršti ir draudimo santykių, kuriems esant draudikas gali nemokėti draudimo išmokos, nors pagal CMR konvenciją ir kyla vežėjo atsakomybė, remdamasis savo taisyklėse nurodytais nedraudiminiais įvykiais.
Kita aplinkybė, į kurią reikėtų atkreipti dėmesį, yra kompensacijos už prarastą ar sugadintą krovinį dydis. Tarptautinio krovinių vežimo keliais sutarties konvencija (CMR) nustato kompensacijos apribojimą, pagal kurį kompensacija negali viršyti 8,33 SDR už kiekvieną gabenamą kilogramą bruto svorio (įskaitant pakavimą). Pavyzdžiui yra vežama brangi garso aparatūra, kurios vertė 1 mln. Lt, o bruto svoris 2000 kg. Tokiu atvejo krovinio savininkas iš vežėjo/ jo draudiko gaus tik apie 60 000 Lt kompensaciją. Atitinkamai pervežant krovinį laivu – 2 SDR, lėktuvu – 19 SDR už 1 kg bruto svorio. Krovinio vertė yra nustatoma remiantis krovinio važtaraštyje nurodyta suma, todėl yra didelė rizika gauti nepilną kompensaciją, kai kroviniai yra gabenami su sumažintomis važtaraščių vertėmis. Tačiau žalos atveju atlyginama remiantis važtaraščiuose nurodytomis vertėmis, todėl pilnos kompensacijos už krovinį tikėtis neverta.
Vežėjo atsakomybės draudimas yra naudingas vežėjų įmonėms, nes santykiai tarp šalių reguliuojami remiantis tarptautiniu konvencijų nuostatomis ir vežėjas atsako tik konvencijų ribose nustatytomis sąlygomis, ir padarytą žalą atlygina draudimo kompanija, jei draudimo polise padaryta žala apibrėžta kaip draudiminis įvykis.
Tačiau šis draudimas ne visada apsaugo kliento interesus, todėl vienintelė išeitis šioje situacijoje – krovinių draudimas, t.y. turtinis draudimas. Pagrindiniai skirtumai nuo vežėjų atsakomybės draudimo yra tokie: krovinių draudimo atveju yra ginami krovinio savininko interesai, o ne vežėjo kaip vežėjo atsakomybės draudimo atveju. Jei CMR draudimo atveju draudimo suma yra krovinio vertė, nurodyta gabenimo važtaraštyje, tai krovinio draudimo atveju draudimo sumą galima pasirinkti labai plačią: prekės savikainą, pirkimo kainą su numatomu pelnu 10%, pardavimo kainą. Apsidraudus krovinių draudimu atlyginama bet kokia žala, kilusi kroviniui, išskyrus draudimo polise nurodytas išimtis, taip pat nebūtina įrodinėti vežėjo atsakomybės norint gauti išmoką, kaip CMR draudimo atveju.
Apdrauskite krovinį papildomu krovinių (turtiniu) draudimu, kol nepervėlu.